Winkelinrichting van Optiek Daan in Herentals.

Hoewel online shoppen al jaren in de lift zit, geven veel mensen nog de voorkeur aan een fysieke winkelbeleving. Niets gaat boven persoonlijk advies en een product echt zien, voelen en uittesten. Maar hoe richt u uw zaak zo in dat mensen graag bij u over de vloer komen? Met onze winkelinrichtingtips bedient u klanten op hun wenken, in een ruimte die de eigenheid van uw zaak onderstreept.

1. Esthetiek en functie

Wilt u een interieur om door een ringetje te halen dat tegelijk tegen een stootje kan? Kies dan materialen die bestand zijn tegen intensief gebruik, zónder te beknibbelen op looks. Gietvloeren – kunsthars, cementgebonden of troffelvloeren – zijn een uitstekende keuze. Ze zien er strak en naadloos uit, zijn makkelijk te reinigen en onderhouden, en nog slijtvast ook. Qua kleur en uitstraling is er voor ieders smaak wat.

Laat ook kasten, rekken en togen vervaardigen in robuuste materialen zoals (massief) hout, staal, graniet, dekton, inox ... Speciale afwerkingen maken oppervlakken nog beter bestand tegen krassen en vlekken.

Wat u ook kiest, hou altijd de gewenste stijl in het achterhoofd. Vertrek bij voorkeur van een tijdloze basis die u met markante kleuren, materialen of elementen een uniek karakter geeft.

2. Overzicht en doorstroming

Zorg voor een overzichtelijke lay-out die rustig oogt – een té volle winkel komt al snel rommelig over. Garandeer ook een vlotte passage en een optimale looproute. Plaats de toog/kassa eerder achteraan of centraal zodat uw klanten de hele zaak ontdekken voor ze afrekenen. Dat verhoogt de belevingswaarde en vergroot de verleiding om iets te kopen.

Werk met spiegels of reflecterende oppervlakken voor een ruimtelijk gevoel. En maak de inrichting boeiend om nieuwsgierigheid op te wekken. Met tactisch geplaatste displays of meubels leidt u mensen naar een ander deel van uw zaak. Overweeg eventueel (systeem)wanden, matte of transparante glazen panelen, een koffiecorner of zithoek ...

3. Licht en geluid

Met de juiste akoestiek en verlichting schept u een aangename sfeer waarin klanten graag (langer) vertoeven. Sommige materialen absorberen vanzelf geluid. Maar u kunt ook akoestische vloeren, plafond- of wandpanelen voorzien om storende geluiden te dempen.

Besteed ook voldoende aandacht aan verlichting. Zorg daarbij voor een goed evenwicht tussen puur functionele verlichting, sfeerverlichting en lampen om voorwerpen te accentueren. Laat u hiervoor bijstaan door een interieurarchitect of verlichtingsspecialist. Die weet precies wat nodig is om sfeer, functie en esthetiek te verzoenen.

Winkelinrichting van Optiek Daan in Herentals

4. Textuur en tactiele effecten

Voor een optimaal belevingsaspect, doet ook textuur zijn duit in het zakje. Alles wat ‘tastbaar’ is, onderscheidt de fysieke van de onlinewinkel. Combineer gerust materialen met verschillende impressies – hard versus zacht, glad versus ruw, naadloos versus reliëf. Door texturen te mengen, ontstaat contrast, diepte en gelaagdheid. Denk aan een kast in robuust hout op een strakke en gladde vloer, een accentwand bekleed met structuurbehang, streelzachte kussens op een lederen zetel. Het maakt de winkelinrichting minder voorspelbaar, en verhoogt de zintuiglijke ervaring van bezoekers.

5. Maatwerk en totaalinrichting

Hoewel u zelf aan de slag kunt met onze winkelinrichtingtips, gaat u toch het best met een professional in zee. Een (interieur)architect is een grote meerwaarde om uw zaak de juiste look & feel te geven. Zo ontstaat een totaalplaatje dat hélemaal klopt – goed voor de klantbeleving, uw bedrijfsimago ... en omzet.

Ook maatwerk is een must om de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten, elementen netjes op elkaar af te stemmen en persoonlijkheid te injecteren. Standaardmeubilair kan nooit tippen aan vakwerk op maat. Bovendien is het de beste manier om te verzekeren dat uw winkelinrichting one-of-a-kind is.

Benieuwd wat Coraco Interiors voor uw zaak kan betekenen? Check hier de metamorfose van Optiek Daan.