De toonzaal van Coraco is zoveel meer dan een plek waar u een staaltje van ons kunnen ontdekt. In deze inspirerende en uitnodigende ruimte heten we u warm welkom om uw interieurwensen tot leven te wekken. Toonzaaladviseur Kevin Valkiers licht een tipje van de sluier.

Wat is jouw rol bij Coraco?

“Eerst was ik technisch-commercieel medewerker. In die functie ontfermde ik mij vooral over zaken zoals calculatie en aankoop. Boeiend, maar ik wou toch ook graag mijn ‘creatieve ei’ kwijt. Toen ik de kans kreeg om in de showroom aan de slag te gaan, heb ik geen seconde getwijfeld. Als adviseur ben ik het vertrouwde gezicht voor de klanten. Ik toon hen de mogelijkheden, help hen om te kiezen en om knopen door te hakken. Adviseren betekent vooral luisteren, om daarna de vertaalslag te maken naar een oplossing die aan alle wensen tegemoetkomt.”

Waarvoor kunnen klanten bij jou terecht?

“Dat gaat heel breed: van trappen en deuren tot parket en maatwerk. Als klanten op zoek zijn naar een totaalinrichting, dan verwijs ik ze door naar mijn collega’s van Coraco Interiors. En voor keukens kloppen ze aan bij mijn collega X. Maar de rest valt dus onder mijn hoede. Heel gevarieerd – precies zoals ik het graag heb.”

Een typische afspraak met een klant, hoe verloopt die?

“Heel gemoedelijk, maar evengoed professioneel. Klanten kunnen hier in alle rust langskomen om de opstellingen in de toonzaal te bekijken. Omdat er zoveel mogelijk is, zie je natuurlijk maar een greep uit wat wij kunnen betekenen. Ik werk vaak met stalen, foto’s of referenties van eerdere projecten. Zo kom ik alvast te weten wat ze in gedachten hebben qua stijl, materialen en kleuren. Voor maatwerkelementen wordt meestal meteen een eerste schets gemaakt om de vormgeving af te toetsen. Als dat concept op punt staat, volgt een gedetailleerde computerschets en een offerte.

Om de klant maximaal te ontzorgen en zo min mogelijk tijd ‘op te eisen’, proberen we om alles tegelijk te bespreken. Een klant die én deuren, én parket én maatwerk wil, hoeft dus maar één keer langs te komen. Pas op: ze zijn hier vaker welkom natuurlijk (lacht). Maar de meeste mensen waarderen het wel dat we die besprekingen bundelen. Zo kunnen we alles ook beter op elkaar afstemmen.”

Hoe ziet jouw dag eruit?

“Dat verschilt een beetje naargelang de drukte. Er zijn periodes met heel veel afspraken waarin ik met meerdere klanten per dag samenzit. Als het ietsje rustiger is, kan ik wat meer tijd besteden aan voorbereidingen, follow-up, offertes, enzovoort. Geen enkele dag is hetzelfde. Ook dat maakt het boeiend en houdt mij scherp. Maar naar de klant toe is de ervaring in de toonzaal wel altijd gelijk. Bij Coraco zit die warme en persoonlijke aanpak echt ingebakken. Mensen voelen zich hier thuis. We nemen alle tijd om met hen te praten. En we gaan geen enkele uitdaging uit de weg. Zelfs als klanten al een goed idee hebben van wat ze willen, is ons advies dikwijls doorslaggevend. Vanuit onze ervaring weten wij wat het beste werkt, en we houden daarbij ook rekening met het budget.”

Wat vind je het leukste aan je job?

“Het sociale aspect vind ik heel tof, net zoals de adviserende rol. Meedenken, suggesties doen, met alternatieven op de proppen komen ... dat vereist inleving en creativiteit. En dat ligt mij wel. In een prachtige toonzaal werken is natuurlijk ook mooi meegenomen. En omdat we hier maar met enkele collega’s zitten, voelt het een beetje als een tweede thuis. Een klein maar fijn gezelschap, een babbel bij de koffie, ideeën uitwisselen ... het maakt het werk nog aangenamer. Ik zit hier echt op mijn plek en ik ben ervan overtuigd dat klanten dat ook merken. Als je je job oprecht graag doet, komt die klantvriendelijkheid vanzelf. Glimlach inbegrepen dus (lacht).”